Prioriteiten stellen, hoe doe je dat?

Soms heb je zo veel dingen tegelijk te doen, dat je niet meer weet waar je moet beginnen. Prioriteiten stellen is dan heel belangrijk. Met de volgende tips lukt het je zeker om te weten wat je eerst moet gaan doen, en wat daarna.

Maak eerst een lijstje met alle dingen die je van jezelf moet doen. Stel jezelf daarna de volgende twee vragen:

  1. Is het dringend of niet zo dringend?
  2. Is het belangrijk of niet zo belangrijk?

Alles wat zowel dringend als belangrijk is, moet je meteen doen. Alles wat belangrijk is, maar niet dringend, kun je inplannen in je agenda. Alles wat wel dringend is, maar niet belangrijk, kun je afhandelen na de dingen die zowel dringend als belangrijk zijn, of kun je uitbesteden aan iemand anders. En alles wat niet dringend en ook niet belangrijk is? Dat doe je gewoon lekker niet.

Deze antwoorden op bovenstaande vragen zijn samengevat in het prioriteitenmodel. Dit model is bedacht door Dwight Eisenhower. Het ziet er als volgt uit:

  Dringend Niet dringend
Belangrijk Nu doen Inplannen in agenda
Onbelangrijk Afhandelen na 1 of uitbesteden Niet doen

Dit schema voor prioriteiten stellen is handig om vooruit te kijken en te plannen. Het is een eenvoudige manier om om te gaan met dagelijkse taken zoals maak- en leerwerk en om langetermijnplanning te maken. Het dwingt je om onderscheid te maken tussen taken die dringend en belangrijk zijn, zodat je de juiste prioriteiten stelt.